Woningaanpassing

Onder woningaanpassing vallen de verbeteringen, die op verzoek en voor rekening van de huurder (door ons) worden aangebracht. We beoordelen de aanvraag voor een woningaanpassing onder andere op de volgende punten: gevolgen voor de huur(prijs), technische (on)mogelijkheden en verhuurbaarheid. Wordt uw aanvraag door ons positief beoordeeld, dan ontvangt u van ons een voorstel, met daarin de eventuele gevolgen voor uw huurprijs. 

Helaas kunt u voorlopig geen aanvraag doen voor een nieuwe badkamer, keuken, toilet of isolerende maatregelen. We willen eerst de vele aanvragen die we hebben verwerken. Andere aanvragen behandelen we wel. 

Twijfelt u of de door u gewenste woningaanpassing mogelijk is? Vraag het ons dan.

Veel gevraagd over Woningaanpassing

Ik wil graag een dakkapel op mijn woning. Kan dat?

Een dakkapel op een woning plaatsen is niet toegestaan. Een dakraam is misschien wel mogelijk. U kunt u aanvraag indienen via

de direct regelen-knop "Woningaanpassing"
Houd er wel rekening mee dat het op dit moment tussen 1 en 3 maand duurt voordat u reactie krijgt op uw aanvraag. Dat vinden we erg vervelend voor u, maar door de grote hoeveelheid aanvragen en de aankomende vakantieperiode hebben we meer tijd nodig om alles goed te verwerken. 

Ik wil besparen op mijn energiekosten. Kan ik mijn woning laten isoleren?

We begrijpen dat u graag uw woning isoleert. Dat vinden wij ook belangrijk. Maar op dit moment doen we het alleen projectmatig, meerdere woning in de zelfde wijk tegelijk. Dat vinden we wel zo duurzaam. U kunt daarom nu niet (meer) voor uw eigen woning een verzoek indienen om het te isoleren. Bekijk op onze website in welke wijken we bezig zijn met het verduurzamen van de woningen.

Waar kan ik een aanvraag indienen voor een Wmo-aanpassing in de woning?

U kunt een Wmo-aanvraag (Wet maatschappelijke ondersteuning) indienen bij uw gemeente. Elke gemeente heeft een apart zorgloket of Wmo-loket . Het loket beoordeelt uw aanvraag. Aanpassingen kosten geld. De Wet maatschappelijke ondersteuning vergoedt deze aanpassingen deels of volledig. Het kan dus zijn dat u een eigen bijdrage moet betalen. Het Wmo-loket geeft u hierover alle informatie.

De huur van mijn woning is verhoogd door een woningaanpassing. Hoe wordt de huurtoeslag aangepast?

Als u de nieuwe huurprijs via de website van de Belastingdienst/huurtoeslag doorgeeft, passen zij uw huurtoeslag aan. U kunt ook bellen met de Belastingtelefoon 0800-0543. Houd uw Burgerservicenummer bij de hand. Dit nummer staat op uw paspoort, loonstrook en rijbewijs.

Welke woningaanpassingen kan ik aanvragen?

Helaas kunt u voorlopig geen aanvraag doen voor een nieuwe badkamer, keuken of toilet. We willen eerst de vele aanvragen die we hebben ontvangen, goed afwerken. Andere aanvragen blijven we wel behandelen. Deze kunt u aanvragen via woningaanpassing aanvragen.

Als u in de toekomst wel weer een aanvraag voor keuken, badkamer of toilet kunt doen, houd er dan rekening mee dat de voorwaarden anders kunnen zijn dan tot nu toe. 

Mijn huur wordt verhoogd als ik een woningaanpassing aanvraag. Hoe werkt dat?

De huur kan verhoogd worden als wij aanpassingen aanbrengen in uw woning. Dit gebeurt om de kosten te dekken. Bijvoorbeeld bij het plaatsen van centrale verwarming en isolerende maatregelen krijgt de woning meer punten. Vaak levert zo'n verbetering een energiebesparing op. U wordt altijd vooraf door ons op de hoogte gebracht.

Let op! Als u huurtoeslag ontvangt moet u de wijziging van de maandelijkse huurprijs zelf doorgeven aan de Belastingdienst/Toeslagen.

Kan ik centrale verwarming (CV) in mijn woning krijgen?

Dat kan als dit technisch mogelijk is.

U kunt een verzoek bij ons indienen via

de direct regelen-knop "Woningaanpassing"
Houd er wel rekening mee dat het op dit moment tussen 1 en 3 maand duurt voordat u reactie krijgt op uw aanvraag. Dat vinden we erg vervelend voor u, maar door de grote hoeveelheid aanvragen en de aankomende vakantieperiode hebben we meer tijd nodig om alles goed te verwerken. 

Zijn er geen bezwaren? Dan plaatsen wij de centrale verwarming. Hier vragen wij wel een huurverhoging voor. Wij plaatsen geen centrale verwarming als u een huurachterstand heeft.

Wanneer wordt de door mij aangevraagde woningaanpassing uitgevoerd?

Hebben wij uw akkoordverklaring al getekend retour ontvangen? Dan geven wij de opdracht door aan de aannemer of installateur die de werkzaamheden bij u gaat uitvoeren. Zij nemen contact met u op voor het maken van een afspraak. Heeft u nog niets gehoord van de aannemer of installateur? Neemt u dan contact met ons op, dan zoeken wij dit voor u uit.

Ik wil graag op inductie gaan koken in plaats van op gas. Mag dat?

Voor het koken op inductie moeten er aanpassingen gedaan worden in de meterkast (extra groep) en moet er een speciaal stopcontact (perilex) in de keuken worden geplaatst. Deze aanpassing moet altijd aangevraagd worden. U kunt uw aanvraag indienen via

de direct regelen-knop "Woningaanpassing"
Houd er wel rekening mee dat het op dit moment tussen 1 en 3 maand duurt voordat u reactie krijgt op uw aanvraag. Dat vinden we erg vervelend voor u, maar door de grote hoeveelheid aanvragen en de aankomende vakantieperiode hebben we meer tijd nodig om alles goed te verwerken. 

 Deze woningaanpassing is kostenloos in combinatie met zonnepanelen.

Ik wil graag een extra groep in de meterkast. Kan dat?

Hiervoor kunt u contact opnemen met een erkend installateur. De kosten hiervan zijn voor uw eigen rekening

Ik wil graag een aansluiting voor een vaatwasser in mijn keuken. Hoe regel ik dat?

Het aanbrengen van een vaatwasser aansluiting doen wij alleen bij een keukenvervanging. U mag dit wel zelf (laten) uitvoeren. De kosten zijn voor uw eigen rekening.