Woningaanpassing

Heeft u wensen om uw woning te verbeteren? Bijvoorbeeld centrale verwarming, isolatie of een nieuwe keuken? Doe dan bij ons een aanvraag, via aanvraag woningaanpassing

Onder woningaanpassing vallen de verbeteringen, die op verzoek en voor rekening van de huurder (door ons) worden aangebracht. We beoordelen de aanvraag voor een woningaanpassing onder andere op de volgende punten: gevolgen voor de huur(prijs), technische (on)mogelijkheden en verhuurbaarheid. Wordt uw aanvraag door ons positief beoordeeld, dan ontvangt u van ons een voorstel, met daarin de eventuele gevolgen voor uw huurprijs. 

Twijfelt u of de door u gewenste woningaanpassing mogelijk is? Vraag het ons dan.

Ik wil graag een dakkapel op mijn woning. Kan dat?

Een dakkapel op een woning plaatsen is niet toegestaan.

Ik wil besparen op mijn energiekosten. Kan ik mijn woning laten isoleren?

Wilt u uw woning energiezuiniger maken? Dan kunt u digitaal een aanvraag doen voor isolatie van het dak en vloer via . Ook zonnepanelen dragen bij aan een lagere energierekening.

Op de website Milieu Centraal vindt u allerlei tips om zelf energie te besparen

Waar kan ik een aanvraag indienen voor een Wmo-aanpassing in de woning?

U kunt een Wmo-aanvraag (Wet maatschappelijke ondersteuning) indienen bij uw gemeente. Elke gemeente heeft een apart zorgloket of Wmo-loket . Het loket beoordeelt uw aanvraag. Aanpassingen kosten geld. De Wet maatschappelijke ondersteuning vergoedt deze aanpassingen deels of volledig. Het kan dus zijn dat u een eigen bijdrage moet betalen. Het Wmo-loket geeft u hierover alle informatie.

De huur van mijn woning is verhoogd door een woningaanpassing. Hoe wordt de huurtoeslag aangepast?

Als u de nieuwe huurprijs via de website van de Belastingdienst/Toeslagen doorgeeft, passen zij uw huurtoeslag aan. U kunt ook bellen met de Belastingtelefoon 0800-0543. Houd uw Burgerservicenummer bij de hand. Dit nummer staat op uw paspoort, loonstrook en rijbewijs.

Welke woningaanpassingen kan ik aanvragen?

U kunt door in te loggen op 'Mijn SallandWonen' meerdere aanpassingen aanvragen, zoals:

  • energiebesparende maatregelen, zoals: vloer- en/of dakisolatie
  • doucheverbetering;
  • toiletverbetering;
  • dakraam (dakkapel is niet mogelijk);
  • cv-installatie met HR-ketel;
  • Bijzondere aanvragen worden altijd individueel bekeken.

Mijn huur wordt verhoogd als ik een woningaanpassing aanvraag? Hoe werkt dat?

De huur kan verhoogd worden als wij aanpassingen aanbrengen in uw woning. Dit gebeurt om de kosten te dekken. Bijvoorbeeld bij het plaatsen van centrale verwarming en isolerende maatregelen krijgt de woning meer punten. Vaak levert zo'n verbetering een energiebesparing op. U wordt altijd vooraf door ons op de hoogte gebracht.

Let op! Als u huurtoeslag ontvangt moet u de wijziging van de maandelijkse huurprijs zelf doorgeven aan de Belastingdienst/Toeslagen.

Hoe snel krijg ik bericht of mijn verzoek om woningaanpassing akkoord is?

Het kan zijn dat we eerst een opname van de woning moeten doen. Deze zullen we dan zo snel mogelijk inplannen. Als de door u aangevraagde aanpassing mogelijk is, ontvangt u een voorstel. Als u aanvraag niet mogelijk is, leggen we u dat uit. 

Kan ik centrale verwarming (CV) in mijn woning krijgen?

Dat kan als dit technisch mogelijk is.

U kunt een verzoek bij ons indienen via de direct regelen-knop "Woningaanpassing". Dan onderzoeken wij dat voor u. Zijn er geen bezwaren? Dan plaatsen wij de centrale verwarming. Hier vragen wij wel een huurverhoging voor. Wij plaatsen geen centrale verwarming als u een huurachterstand heeft.

Ik wil zonnepanelen op mijn huurwoning, hoe regel ik dat?

We doen ons best om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk huurder gebruik kunnen maken van zonnepanelen op hun huurwoning. Dat regelen wij voor u. En dat doen we op hetzelfde moment als we bij uw woning bezig gaan met schilder- of onderhoudswerkzaamheden. U ontvangt dan een aanbod van Wocozon, waarin wij u de zonnepanelen aanbieden, en u kunt lezen wat uw voordeel is met zonnepanelen. As u de overeenkomst tekent, zal Wocozon contact met u opnemen voor de installatie.

Wocozon plaatst de zonnepalen. Dat kost u niets. U betaalt aan ons het voorschot voor de opgewekte zonnestroom De zoonestroomprijs, die u gebruikt, is gegarandeerd minder dan u aan uw huidige leverancier betaalt. De opgewekte stroom die u niet gebruikt, wordt teruggeleverd aan uw endergieleverancier. U betaalt hiervoor € 0,08 en ontvangt va nuw energieleverancier een terugleververgoeding.

Wilt u niet wachten, maar direct zonnepanelen? Bel ons, Dan bekijken we samen of het mogelijk is.

Wanneer wordt de door mij aangevraagde aanpassing uitgevoerd?

Hebben wij uw akkoordverklaring al getekend retour ontvangen? Dan geven wij de opdracht door aan de aannemer of installateur die de werkzaamheden bij u gaat uitvoeren. Zij nemen contact met u op voor het maken van een afspraak. Heeft u nog niets gehoord van de aannemer of installateur? Neemt u dan contact met ons op, dan zoeken wij dit voor u uit.

Ik wil graag op inductie gaan koken in plaats van op gas. Mag dat?

Voor het koken op inductie moeten er aanpassingen gedaan worden in de meterkast (extra groep) en moet er een speciaal stopcontact (perilex) in de keuken worden geplaatst. Deze aanpassing moet u altijd schriftelijk of per e-mail bij ons aanvragen en uit laten voeren door een erkend installateur. De kosten hiervan zijn altijd voor uw eigen rekening.

Ik wil graag een extra groep in de meterkast. Kan dat?

Hiervoor kunt u contact opnemen met een erkend installateur. De kosten hiervan zijn voor uw eigen rekening

Uw vraag is niet beantwoord of u kunt de juiste informatie niet vinden? Stel hieronder uw vraag en wij beantwoorden deze zo spoedig mogelijk.

Stel een vraag