Servicekosten

Als u in een appartementencomplex woont, betaalt u als huurder maandelijks een voorschotbedrag voor algemene kosten, zoals schoonmaak, tuinonderhoud etc. We noemen dit 'servicekosten'.

Elk jaar ontvangen de huurders van een complex een overzicht van de servicekosten. Dit heet 'afrekening servicekosten'. Het is een kostenoverzicht van de werkelijke servicekosten van het voorgaande kalenderjaar.

Veel gevraagd over Servicekosten

Ik heb niet het hele jaar in mijn woning gewoond. Moet ik voor een heel jaar betalen?

Algemeen

Nee, de afrekenperiode ziet u op de jaarlijkse afrekening. Als uw huurovereenkomst eindigt, stopt ook de betalingsverplichting van de servicekosten.

De gezamelijke ruimte in of bij ons complex is erg vies of vervuild. Kunnen jullie hier iets aan doen?

Algemeen

Neemt u hiervoor contact op met een van onze

wijkbeheerders

,  dan kijken wij wat de mogelijkheden zijn.

Wanneer ontvang ik de jaarafrekening van de servicekosten?

Algemeen

U ontvangt de afrekening ieder jaar voor 1 juli. U krijgt de afrekening voor de periode dat u in het appartement woonde in het voorgaande jaar.

Ik heb een afrekening servicekosten ontvangen. Waarom krijg ik deze afrekening?

Algemeen

U betaalt maandelijks een voorlopig bedrag voor de servicekosten. Dit bedrag noemen wij het voorschotbedrag. Jaarlijks rekenen wij met u af op basis van de werkelijke kosten.

Betaalde u teveel? Dan krijgt u geld terug.
Zijn de werkelijke kosten hoger dan de door u betaalde bedragen? Dan betaalt u bij.

Een overzicht van de werkelijke kosten en de door u al betaalde bedragen staan op uw afrekening. Deze ontvangt u  jaarlijks voor 1 juli.

Bent u het niet eens met afrekening meld het ons.  Meer informatie over servicekosten vindt u op de website van Huurcommissie.

Wat zijn servicekosten?

Algemeen

Servicekosten zijn kosten die bovenop de kale huur van een woning komen. Bijvoorbeeld kosten voor: stroom/elektra voor algemene ruimtes en lift, raambewassing, schoonmaakkosten en tuinonderhoud.

Wanneer komen ze ons woongebouw schoonmaken?

Algemeen

Dat kunt u zien op het schoonmaakrooster. Dit rooster hangt in de centrale hal van uw woongebouw.

Wanneer verandert het voorschotbedrag van de servicekosten?

Algemeen

Tegelijk met de jaarafrekening van de servicekosten (voor 1 juli) ontvangt u een brief met de nieuwe voorschotbedragen. Wordt er in de loop van het jaar wat aangepast, dan ontvangt u hier tijdig bericht over.

Waar kan ik zien voor welke servicekosten ik betaal?

Algemeen

Dat staat in uw huurovereenkomst. En ook op ‘mijn SallandWonen’ vindt u een overzicht van uw te betalen huur.

Hoe verdelen jullie de servicekosten in mijn woongebouw?

Algemeen

Voor de verdeling van de servicekosten kunt u contact opnemen met een van onze woonconsulenten. Zij geven u graag uitleg.

Wie betaalt de servicekosten voor leegstaande woningen?

Algemeen

De totale servicekosten worden verdeeld over alle appartementen die het betreft in het gebouw. Gedurende de tijd dat een appartement leeg staat, betaalt SallandWonen de kosten.

Waarom betaal ik voor stroomverbruik? Ik betaal zelf ook al aan een energieleverancier.

Algemeen

Stroomverbruik dat u via de servicekosten betaalt, is voor verbruik in de algemene ruimtes. Bijvoorbeeld verlichting van portiek, galerijen en bergingen en stroomverbruik van liften.

Kan ik een betalingsregeling krijgen voor het betalen van mijn afrekening servicekosten?

Algemeen

Vaak is dit mogelijk. Belt u ons om te vragen naar de mogelijkheden.

Wij maken ons trappenhuis zelf schoon. Kunnen jullie dat voor ons regelen?

Algemeen

Dat kan, maar voorwaarde is wel dat 70 procent van alle huurders van uw woongebouw dat ook willen. Als wij de schoonmaak voor u regelen, dan gaat u daarvoor betalen via de servicekosten. Belt u ons voor informatie, dan berekenen wij het maandelijks bedrag voor u. Ook vragen wij uw medehuurders of zij belangstelling hebben.

Ik ben het niet eens met de afrekening van de servicekosten. Wat kan ik doen?

Algemeen

Als u het niet eens bent met de afrekening van de servicekosten, neemt u dan in eerste instantie contact op met een van onze woonconsulenten. We proberen er eerst samen uit te komen. In de meeste gevallen lukt dat gelukkig ook. Als we er niet uitkomen, kunt u bezwaar maken bij de Huurcommissie.