PERSBERICHT: Belastingen dwarsbomen nieuwbouw en verduurzaming

Woningcorporaties en de Woonbond komen in actie tegen de belastingdruk bij woningcorporaties. Ook regio Salland merkt de gevolgen van de oplopende heffingen. Dit jaar betaalt SallandWonen € 9 miljoen euro aan belastingen. Geld dat niet gebruikt kan worden voor woningbouw en onderhoud in Salland.

Van het totaal van € 9 miljoen euro bestaat € 4 miljoen euro uit verhuurderheffing; een belasting voor verhuurders van sociale woningen die in 2013 is ingevoerd. SallandWonen zou van die € 4 miljoen verhuurderheffing  ook jaarlijks 300 woningen kunnen verduurzamen of 20 extra nieuwe woningen kunnen bouwen. Dit geld verdwijnt nu rechtstreeks naar Den Haag uit  de woningbouwsector. “Inmiddels gaat bijna 3 maanden huur van onze sociale huurwoningen direct naar de staatskas” vertelt Marijke Kool, bestuurder bij SallandWonen.

Maar die € 100 miljoen euro korting per jaar dan, waarvan het kabinet op Prinsjesdag bekend maakte deze uit te trekken voor nieuwbouw door woningcorporaties? Hiervan zal het grootste deel in gebieden terecht komen met de grootste woningkrapte en niet in Salland. Bovendien valt de 100 miljoen euro in het niet bij de steeds hogere belastingen. Dat zegt voorzitter Norder van de Vereniging van woningcorporaties in het Algemeen Dagblad. ‘Netto gaan we er zwaar op achteruit. En dat is al een paar jaar achter elkaar gaande. In 2016 betaalden we als corporaties € 1,5 miljard euro belasting, in 2020 betalen ze € 2,5 miljard. Het kabinet zorgt dus eerst voor een gapende wond en komt dan met een pleistertje.’ Met alle gevolgen voor huurders en woningzoekenden van dien. ‘Mensen blijven langer in ongeïsoleerde huizen zitten. En we kunnen minder woningen bouwen.’

De € 4 miljoen euro verhuurderheffing voor SallandWonen loopt naar verwachting op naar € 5,2 miljoen euro in 2022. De heffing is gekoppeld aan de WOZ-waarde van de woningen en stijgt harder dan voorzien.

Deze week start vanuit de corporatiesector een landelijke actie tegen de verhuurdersheffing. SallandWonen ondersteunt deze actie. Want de belastingdruk heeft consequenties voor het  betaalbaar en duurzaam huren in Raalte en Olst-Wijhe. Dat ziet SallandWonen graag anders.

Overzicht