Gas-water-elektra

Uw woning is voorzien van veilige stroom- en gasinstallaties en watervoorziening.
Voor het gebruik van elektra, gas en water moet u zelf een contract afsluiten bij de leveranciers. Dit moet u doen binnen 5 werkdagen.  

Leverancier kiezen

  • Voor elektra en gas bent u vrij om te kiezen bij welke energieleverancier u een contract afsluit. (met uitzondering van bepaalde appartementencomplexen waar Cogas de vaste leverancier is).
  • Voor het leveren van water is Vitens de vaste leverancier voor dit woongebied. 

Meterstanden
Als u zich aanmeldt als nieuwe klant bij de leveranciers moet u de meterstanden doorgeven. De meters zitten meestal in de meterkast. De watermeter kan ook onder het de kruipluik zitten. U hoeft de cijfers achter de komma en in het rode gedeelte niet te noteren/door te geven.

Energiekosten voor gezamenlijke ruimten in appartementencomplex
Soms zitten er ook energiekosten in de huur verwerkt, bijvoorbeeld voor het gebruik van gemeenschappelijke ruimtes. Als dat zo is, dan staat dit altijd op uw huurovereenkomst.

Veel gevraagd over Gas-water-elektra

Moet ik mij aanmelden voor gas, water en elektra als ik een woning ga huren?

Algemeen

Ja, dat moet u zelf doen, binnen 5 werkdagen.

Kiezen leverancier

  • Voor elektra en gas bent u vrij om te kiezen bij welke energieleverancier u dit doet. (met uitzondering van bepaalde appartementencomplexen waar Cogas de vaste leverancier is).
  • Voor het leveren van water is Vitens de vaste leverancier in dit gebied. 

Meterstanden
Als u zich aanmeldt als nieuwe klant moet u de meterstanden doorgeven. De meters zitten meestal in de meterkast. De watermeter kan ook onder het de kruipluik zitten. U hoeft de cijfers achter de komma en in het rode gedeelte niet te noteren/door te geven.

Energiekosten voor gezamenlijke ruimten in appartementencomplex
Soms zitten er ook energiekosten in de huur verwerkt, bijvoorbeeld voor het gebruik van gemeenschappelijke ruimtes.
Als dat zo is, dan staat dit altijd op uw huurovereenkomst.

In mijn woning is de waterdruk laag. Wat kan ik doen?

Algemeen

Is dit in uw hele woning zo? En hebben de buren dit probleem ook?
Neem dan contact op met Vitens via 0800-0359.

Verschilt de druk per kraan?

  • Dan staat uw hoofdkraan misschien niet goed open.
    Kijk voor de zekerheid of de hoofdkraan goed open staat. De hoofdkraan zit meestal in de meterkast, maar kan ook onder het kruipluik zitten.
  • Ook kan het zeefje van de kraan verkalkt is. Deze kunt u eraf draaien en reinigen met azijn.

Woont u in een appartementencomplex? Geef dan een reparatieverzoek aan ons door. Een reparatieverzoek kunt u digitaal indienen via de direct regelen knop: 'Reparatieverzoek indienen' op onze website of bel ons via 0572-348348.

Wat moet ik doen als ik gaslucht ruik?

Algemeen

Sluit onmiddellijk de gaskraan en open uw ramen.
Gebruik geen vuur en steek geen sigaret op.

Neem meteen contact met ons op via 0572-348348.
Bel niet vanuit uw eigen huis, maar ga hiervoor naar buiten of de buren. Buiten kantoortijden schakelen wij u automatisch door naar onze meldkamer.

Ik heb geen stroom, wat moet ik doen?

Algemeen

Heeft u een elektrastoring? 

Controleer eerst of het een storing bij Enexis betreft:

Kijk op uw slimme elektrameter: geeft deze geen cijfers weer? Dan is er een storing bij Enexis. U kunt de storing melden op Enexis.nl. Als de storing bekend is, kunt u nalezen wanneer Enexis verwacht deze opgelost te hebben.

Nog wel stroom op de meter, maar niet op andere plekken in uw woning?
Doe dan eerst een 'stekkerproef' om uit te sluiten dat het aan uw eigen apparatuur ligt:

  1. Haal de stekkers van al uw apparatuur (zoals: koffiezetapparaat, wasmachine) uit de stopcontacten
  2. Zet alle lampen uit.
  3. Schakel daarna de groepen en de aardlekschakelaar in de meterkast weer in.
  4. Stop daarna alle stekkers van uw apparatuur één voor één terug in de stopcontacten.
  5. Valt de stroom uit op het moment dat u een stekker in het stopcontact stopt of een apparaat aanzet?
    Dan heeft u de oorzaak gevonden!  Dit apparaat veroorzaakt waarschijnlijk de storing. Vervangen of repareren van het apparaat is dan de oplossing! 

Stekkerproef gedaan? Maar valt de stroom toch nog uit?
En heeft u ook gekeken of er niet teveel apparaten tegelijk op 1 stroomgroep aangesloten zijn?
Dan is er waarschijnlijk iets met de elektra-installatie aan de hand.
Bel ons dan. Of dien online een reparatieverzoek in via de direct regelen knop: 'Reparatieverzoek indienen' op onze website.

Let op: blijkt dat de storing tóch door uzelf of uw eigen apparaten zijn veroorzaakt? Dan betaalt u alsnog de reparatiekosten. Wij sturen u dan een rekening.

Ik ben vergeten de meterstanden op te schrijven. Hebben jullie die voor mij?

Algemeen

U bent zelf verantwoordelijk voor het noteren van de meterstanden.
Het kan zijn dat het ook door ons is genoteerd. Bel ons gerust om dit na te vragen.