Zonnepanelen

SallandWonen biedt u als huurder de mogelijkheid zonnepanelen te plaatsen op uw huis. Daarmee profiteert u van voordelige zonnestroom en levert u een bijdrage aan een beter milieu. Bovendien reflecteren zonnepanelen een deel van de zonnewarmte, waardoor het zomers koeler blijft in huis. Kies voor zonnepanelen, dat bespaart u geld, voelt goed én is duurzaam.

Om ervoor te zorgen dat al onze daarvoor geschikte woningen zonnepanelen kunnen krijgen werken wij samen met Wocozon: een organisatie zonder winstoogmerk met als doel huurders van woningcorporaties te laten profiteren van zonnestroom.

Op het RTL 4 nieuws wordt gezegd dat de zonnepanelen in brand kunnen gaan, hoe zit dat met de installatie van onze zonnepanelen?

Wocozon heeft kennis genomen van een aantal branden die veroorzaakt zijn door zonnepanelen. En nemen dit uitermate serieus. Wocozon heeft ook al maatregelen genomen. De installateurs zijn goed opgeleid. Wocozon controleert ook steekproefsgewijs de installaties na oplevering.

 

Stijgt de bijdrage voor zonnestroom mee met de jaarlijkse huurverhoging?

Nee, dit bedrag stijgt niet mee met de jaarlijkse huurverhoging.

Ik wil zonnepanelen op mijn huurwoning, hoe regel ik dat?

U kunt zich via de direct regelen-knop "Zonnepanelen" aanmelden. Dan ontvangt u van Wocozon een persoonlijk aanbod. Uiteraard moet uw woning hiervoor wel geschikt zijn. Het enige dat u hoeft te doen is het voorstel getekend terug te sturen naar Wocozon. Zodra Wocozon uw getekende voorstel binnen heeft, wordt u binnen enkele weken gebeld voor het maken van een afspraak voor het plaatsen van de panelen. Het plaatsen van de zonnepanelen is in één dag klaar.

Meer informatie over zonnepanelen.

Ik wil besparen op mijn energiekosten. Kan ik mijn woning (laten) verbeteren?

Wilt u uw woning energiezuiniger maken? Dan kunt u digitaal een aanvraag doen voor isolatie van het dak, de gevel (spouwmuur), de vloer en de ramen (dubbelglas) via de direct regelen-knop "Woningaanpassing". Ook zonnepanelen dragen bij aan een lagere energierekening.

Wilt u zonnepanelen? Dan kunt u dit regelen via de direct regelen-knop "Zonnepanelen"

We hebben blikseminslag gehad en willen laten kijken of de zonnepanelen beschadigd zijn.

U kunt zelf rechtstreeks bellen met Wocozon op 085-7441058.

Ik wil zonnepanelen, hoeveel kost dat?

De zonnepanelen worden geplaatst en kosten u niets. De prijs voor de opgewekte zonnestroom, die u gebruikt, is € 0.165. Voor de opgewekte stroom die u niet gebruikt en terug levert aan de energieleverancier, betaald u € 0.08. Hiervoor krijgt u van de energieleverancier een vergoeding van gemiddeld € 0.08.

U kunt zich via de direct regelen-knop "Zonnepanelen" aanmelden voor zonnepanelen.

Hoeveel bespaar ik met zonnepanelen?

Zonnepanelen kunnen u jaarlijks zo'n € 100,- voordeel opleveren. Simpelweg omdat u een lagere energierekening ontvangt.

Meer informatie over zonnepanelen.

Moet ik mijn energiebedrijf laten weten dat ik zonnepanelen heb?

Wocozon meldt de installatie aan bij de netwerkbeheerder (Enexis) en uw huidige energiebedrijf. Wilt u het maandelijkse voorschotbedrag aan het energiebedrijf aan laten passen, omdat uw verbruik bij hen omlaag gaat na de installatie van de zonnepanelen, dan moet u zelf contact opnemen met uw energiebedrijf.

Zit het bedrag voor zonnestroom in de huur?

Nee, het bedrag dat u betaalt voor zonnestroom staat los van de huur. Het wordt dan ook niet meegenomen in de jaarlijkse huurverhoging. Het bedrag staat vast zolang u in de woning woont. Als u betaalt via automatisch incasso, dan incasseert SallandWonen de huur wel gelijktijdig met het voorschot van de zonnestroom.

Hoe werken zonnepanelen?

Zonnepanelen bestaan uit zonnecellen. Deze zonnecellen hebben twee lagen silicium. Als de zon op de cellen schijnt, gaat er een elektrische stroom tussen de lagen lopen (halfgeleiders). Deze gelijkstroom wordt door de omvormers omgezet in wisselstroom.

Meer informatie over zonnepanelen.

Wat moet ik doen als ik vermoed dat de zonnepanelen niet goed werken?

Als u vermoedt dat de zonnestroominstallatie niet goed werkt kunt u in de meterkast kijken of de groep waarop de zonnepanelen is aangesloten nog wel is ingeschakeld. Indien dat niet het geval is, kunt u deze groep opnieuw inschakelen. Schakelt de automaat direct weer af, dan kunt u direct contact opnemen met Wocozon. Is de groep ingschakeld, dan kunt u op de zonnestroommeter of (na inloggen) op de website van Wocozon kijken of de panelen nog stroom opwekken. Komt u hier niet uit of twijfelt u, belt u dan gerust met Wocozon via 085-74 41 058 of mail naar klantenservice@wocozon.nl 

Hoeveel energie wekken zonnepanelen op?

De hoeveelheid energie is afhankelijk van het aantal panelen, de ligging ten opzichte van de zon (het zuiden), eventuele objecten die voor (tijdelijke) schaduw op de panelen zorgen en de dakhelling. Gemiddeld wekken 8 zonnepanelen 1950 - 2250 kWh per jaar op. Omdat bij nieuwe panelen de opbrengst per paneel nog telkens stijgt is dit slechts een indicatie. Heeft u al zonnepanelen van Wocozon, dan kunt u de opbrengst aflezen op de meter die door Wocozon is geplaatst of door in te loggen op de website van Wocozon.

Meer informatie over zonnepanelen.

Hoeveel Wp (Wattpeak) heeft mijn installatie?

U kunt deze informatie terugvinden in uw contract. Gezien de ontwikkelingen op het gebied van installaties zal de Wp geregeld verhogen. Het vermogen van uw installatie berekent u door het aantal zonnepanelen x Wp geldend voor uw installatie te doen.
Er zijn energiebedrijven die om deze informatie vragen als u uw voorschot wilt verlagen.

Waar gaan ze bij plaatsen aan het werk in mijn huis?

In uw woning moet in de meterkast een aansluiting worden gemaakt. Dit houd in dat er een extra meter wordt geplaatst en de groepenkast krijgt een extra groep, speciaal voor de zonnestroom. Daarnaast moet er eenkabel worden aangebracht van de meterkast naar het dak. Soms blijkt het beter een kabel in een slaapkamer aan te brengen of tegen de buitengevel. De installateur zal dit met u bespreken.

Hoe zitten de zonnepanelen vast op het dak?

Bij een hellend dak worden de zonnepanelen bevestigd aan een frame dat met dakhaken wordt bevestigd aan de dakconstructie. Bij een plat dak wordt een frame geplaatst dat wordt voorzien van voldoende ballast. 

Meer informatie over zonnepanelen.

Hoe gaat het als de salderingsregeling wordt afgeschaft?

De salderingsregeling kan worden aangepast of afgeschaft. Afschaffing leidt tot een lagere of geen terugleververgoeding voor opgewekte stroom die niet direct verbruikt wordt, dus aan het energienet wordt teruggeleverd. Het risico voor dergelijke finaciële tegenvallers is voor rekenigng van Wocozon. Wij garanderen u de in uw contract afgesproken vaste prijs voor stroom.

Wat betekent saldering?
Het terugleveren van stroom aan de energieleverancier tegen een bepaalde vergoeding heet salderen.

Meer informatie over zonnepanelen.

Wat moet ik doen als ik ga verhuizen?

Geef uw verhuizing door aan het energiebedrijf. De zonnepanelen blijven op het dak liggen. De nieuwe huurder heeft na u profijt van het voordeel van de zonnepanelen.

Kunnen de zonnepaneelinstallaties van Wocozon data lekken?

Het korte antwoord daarop is nee, maar dat lichten wij u graag toe.

Het korte antwoord daarop is nee, maar dat lichten wij u graag toe. De angst voor datalekken via zonnestroominstallaties is ontstaan nadat dit elders is voorgekomen en breed uitgemeten in de media is verschenen. Bij de installaties van Wocozon speelt dit echter niet omdat er geen gebruik wordt gemaakt van de internetverbinding van de bewoners. Wocozon leest de meters van haar zonnestroominstallaties uit door een eigen zogeheten GPRS verbinding met behulp van SIM kaarten. De data wordt versleuteld verzonden, direct naar de server van Wocozon. Alleen de opwekgegevens van uw zonnestroominstallatie worden door Wocozon geregistreerd. Er is geen koppeling met het netwerk van de bewoner, dus ook niet met uw privacygevoelige gegevens.

Wat gebeurt er met de prijs voor zonnestroom als de (markt)stroomprijs gaat dalen?

Als de (markt-)stroomprijs onder de € 0,175 komt, daalt de prijs die Wocozon in rekening brengt. Wocozon hanteert altijd een prijs die onder de marktprijs ligt. Dit is de belofte die wij naar alle bewoners doen. 

Meer informatie over zonnepanelen.

Wat gebeurt er als in een jaar de zon meer of minder dan gemiddeld schijnt?

Als de zon minder schijnt en er wordt minder opgewekt dan waar u voor betaalt dan krijgt u dit terug. Is het een zonnig jaar en er wordt meer opgewekt dan u betaalt? Dan betaalt u afhankelijk of u het heeft verbruikt hiervoor bij.

De sneeuw schuift van de zonnepanelen naar beneden. Kan SallandWonen hier iets tegen doen?

Het schuiven van sneeuw op zonnepanelen is vergelijkbaar met het schuiven van sneeuw op dakramen. De oppervlakte van zonnepanelen is veelal groter en daarmee is het volume dat naar beneden komt groter. Daar is niet veel aan te doen.

In wintersportgebieden worden inderdaad hekjes geplaatst, maar daar is de kans op sneeuw ook vele malen groter. In Nederland zie je dat nergens.

Waar wordt de omvormer voor de zonnepanelen geplaatst?

Doordat we gebruik maken van micro-omvormers die buiten, onder de panelen worden geplaatst is een omvormer in de woning niet nodig. Bijkomend voordeel is dat deze zorgen voor een hoger rendement.

Wie is Wocozon?

Wocozon is een stichting zonder winstoogmerk die in samenwerking woningcorporaties helpt om zoveel mogelijk huurwoningen te voorzien van zoonnepanelen. Hoe het werkt kunt u zien door dit  filmpje te bekijken.

Tellen zonnepanelen mee in de woningwaardering van mijn woning? En wat zijn hiervan de gevolgen voor de huurverhoging?

Zonnepanelen mogen officieel meetellen in de puntenwaardering van de woning. SallandWonen neemt, conform afspraak deze punten niet mee in de totaaltelling, U ziet hier dus minpunten voor staan in het totaal. De zonnepanelen hebben dus geen invloed op de jaarlijkse huurverhoging.

Hoe veilig zijn mijn zonnepanelen?

Wocozon kan niet vooruit lopen op de resultaten van het aangekondigde onderzoek. Maar eigen onderzoek geeft de indruk dat de branden zijn ontstaan bij een zonnepanelen installatie met een omvormer waar hoge DC spanningen kunnen ontstaan. Waardoor bij slecht aangesloten panelen of beschadigde kabels, brand kan ontstaan. Onze panelen hebben micro-omvormers met een lage DC spanning en elk paneel heeft zijn eigen omvormer. Dit geeft geen extra risico’s voor brand, maar Wocozon houdt dit goed in de gaten.

Moet ik mijn brandverzekering verhogen als er zonnepanelen zijn geplaatst?

De zonnepanelen zijn verzekerd door Wocozon.

Mag ik mijn zonnepanelen zelf schoonmaken?

Nee, u mag uw zonnepanelen niet zelf schoonmaken. Zonnepanelen kunnen smerig worden, dit kan o.a. door stof of vogelpoep. Normaal gesproken hoeven de zonnepanelen niet schoongemaakt te worden, omdat er een speciale laag overheen zit. Dit laagje beschermd de zonnepanelen voor het vasthouden van o.a. vuiligheid. Stof en vogelpoep worden meestal door de regen eraf gespoeld. Het schoonmaken van de panelen kan ervoor zorgen dat de beschermaal wordt beschadigd waardoor de panelen, op den duur, minder opwekken en dat willen we niet. 

Ik heb de jaarafrekening van de zonnestroom ontvangen. Ik moet bijbetalen, hoe kan dit?

Als u nog niet een volledig jaar zonnestroom heeft ontvangen, hoeft u niet bij te betalen. Wij laten u alleen zien wat de opwekking is geweest. Maar omdat er nog geen volledig jaar betaald is, hoeft u niet bij te betalen.

Ik heb de jaarafrekening van de zonnestroom ontvangen. Ik krijgt geld terug, hoe gaat dat?

Er wordt eerst gekeken of u nog openstaande voorschotten zonnestroom heeft; is alles betaald, dan wordt het berdag teruggestort op uw bankrekening.

Ik heb de jaarafrekening van de zonnestroom ontvangen. Ik krijg geld terug, wanneer ontvang ik dit?

U ontvangt het bedrag binnenkort, waarschijnlijk in januari.

Hoe kan ik zien of de opwekking van de zonnepanelen klopt?

U kunt een account aanmaken op Wocozon, mijn zonnepanelen. Als u inlogt kunt u uw opwekking per dag en over een jaar inzien.

Op de jaarafrekening zonnestroom staat dat ik heb teruggeleverd aan mijn energieleverancier, maar ik zie dat niet terug op de afrekening van mijn energieleverancier. Hoe kan dit?

Zonnestroom welke overdag wordt opgewekt, en direct wordt verbruikt, ziet de meter niet als een levering. De meter staat op dat moment stil, want hij hoeft geen stroom te leveren. Uw jaarverbruik is daardoor lager bij uw huidige envergieleverancier.

Ik begrijp de grafieken op de jaarafrekening zonnestroom niet. Wat nu?

Voor uitleg kunt u het beste contact opnemen met de klantenservice van Wocozon, 085-74 41 058

Uw vraag is niet beantwoord of u kunt de juiste informatie niet vinden? Stel hieronder uw vraag en wij beantwoorden deze zo spoedig mogelijk.

Stel een vraag